Ekonomi

Kızıldeniz’den buğday akışı yüzde 40 azaldı

Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayarak Avrupa ile Asya arasında en kısa güzergahı sunan ve Süveyş Kanalı’nı da içeren Kızıldeniz üzerinden küresel deniz ticaretinin yüzde 10’u, deniz konteyner ticaretinin ise yüzde 20’si gerçekleştiriliyor.

İran’ın desteklediği Yemen’deki Husilerin Kızıldeniz’de İsrail’e bağlı ticari gemilere yönelik saldırıları, gemi şirketlerinin rotalarını Ümit Burnu’na kaydırmasına neden olurken, İran’ın düzenlediği saldırılar nedeniyle gemilerin bölgeden uzak durmaları tavsiye edildi. ABD ve İngiltere Husilere karşı.

Gemilerin rotasının Afrika’nın güneyindeki Ümit Burnu’na değiştirilmesi, seyahat süresinin 10-14 gün uzatılması ve 4 bin deniz mili (6 bin 500 kilometre) daha kat edilmesi anlamına geliyor. Bu sayede daha uzun bir yolculuk yakıt maliyetlerinin yanı sıra sigorta maliyetlerini ve teslim süresini de artırıyor.

Aden Körfezi’ne giren gemilerin tonajı 2023’e göre yüzde 45 azaldı

Dünyanın en büyük denizcilik hizmetleri sağlayıcılarından biri olan Clarksons Research’ten edinilen bilgiye göre, Kızıldeniz’den geçerek Aden Körfezi’ne ulaşan gemilerin toplam tonajı 12-16 Ocak tarihleri ​​arasında aylık bazda yüzde 65 azaldı. Bölgedeki konteyner gemilerinin hacmi yüzde 90 azaldı.

Dökme yük gemilerinde tonaj akışı devam etse de bölgedeki toplam transit yüzde 20 azaldı. Şu anda Aden Körfezi’ne giren gemilerin tonajı 2023 yılı seviyelerine göre yüzde 45 oranında azaldı.

Spot navlun fiyatları yüzde 173 arttı, Şangay-Rotterdam ve Cenova sınırında fiyatlar hızla yükseldi

Denizcilik araştırma ve danışmanlık firması Drewry’nin Dünya Konteyner Endeksi’ne göre, 40 feet’lik bir konteynerin spot navlun fiyatı 30 Kasım itibarıyla 1.382 $ iken, nakliye şirketlerinin rotalarını Cape of Cape’e değiştirmesiyle 18 Ocak itibarıyla 3.777 $’a ulaştı. İyi dilek.

Böylece söz konusu dönemde spot navlun fiyatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 173 ve yüzde 82 oranında arttı.

Şanghay-Rotterdam hattında 40 metrelik konteynerin navlun fiyatı kasım ayı sonuna göre yüzde 322 artarak 4 bin 951 dolara ulaşırken, yıllık bazda artış ise yüzde 174 oldu. Şanghay-Cenova hattında fiyatlar söz konusu dönemde yüzde 350 artışla 6 bin 282 dolara, yıllık bazda ise yüzde 126 artış gösterdi.

Hacim alternatif rotalara kaydırıldı

Dünya Ticaret Örgütü’nün (DTÖ) açıkladığı bilgiye göre Süveyş Kanalı’ndan geçen tahıl ve yağlı tohum hacimlerinde azalma yaşanıyor. Kargo şirketlerinin kargoları Ümit Burnu başta olmak üzere alternatif rotalar üzerinden varış noktalarına yönlendirilmektedir.

Süveyş Kanalı üzerinden yapılan tahıl ve yağlı tohum sevkiyatı, Kasım 2023’teki 7,2 milyon tona kıyasla Aralık 2023’te yüzde 18 düşüşle 5,9 milyon tona geriledi. Bölgedeki toplam tahıl ve yağlı tohum sevkiyatı, 2023’te bir önceki yılın aynı dönemine göre beşte birine ulaştı. Aralık ayında üç yıllık ortalamanın yüzde 15 üzerinde gerçekleşti. altındakaldı.

Süveyş Kanalı’ndan geçişler bu ayın ilk yarısında üç yıllık ortalamaya göre yüzde 63 oranında azalarak 0,9 milyon ton oldu.

Kızıldeniz’de buğday ticareti hacmi azalırken, bu ayın ilk yarısında Süveyş Kanalı’ndan kaçınılarak alternatif rotalardan 0,3 milyon ton buğday sevk edildi.

DTÖ’ye göre rotasını değiştiren gemilerin sayısı artıyor olsa da bu durum AB, Rusya ve Ukrayna’dan Asya ve Doğu Afrika ülkelerine yapılan buğday sevkiyatlarının sınırlı düzeyde etkilenmesine neden oldu. Gemi rotalarındaki sapmalara rağmen bu ayın ilk yarısında bu ülkelerden gelen buğday akışı 0,8 milyon tonla geçen yılın aynı dönemiyle aynı seviyede kaldı.

Küresel ticaret Aralık ayında yüzde 1,3 yavaşladı

Almanya merkezli kar amacı gütmeyen ekonomik araştırma kuruluşu Kiel Dünya Ekonomisi Enstitüsü’nün (IfW Kiel) verilerine göre, küresel ticaret geçen ay bir önceki aya göre yüzde 1,3 azaldı.

Geçtiğimiz ay küresel ticarette yaşanan yavaşlamanın nedenlerinden biri, önemli ekonomilerin ticaret hacmindeki düşüşün yanı sıra Kızıldeniz’deki gerginlik oldu.

Söz konusu dönemde AB’nin ihracatı yüzde 2, ithalatı ise yüzde 3,1 oranında düştü.

Kızıldeniz ve Süveyş Kanalı geçişleri ABD ticaretinde AB’ye göre daha az etkili olsa da ABD’nin ihracat ve ithalatı sırasıyla yüzde 1,5 ve yüzde 1 oranında azaldı.

IfW Kiel verilerine göre, Aralık ayında Kızıldeniz’deki konteyner hacmi aylık bazda yarıdan fazla azalırken, gemiler Kızıldeniz’den geçmek yerine Afrika ve Ümit Burnu’nu dolaşarak yolculuk süresini 100 kat uzattı. 20 güne kadar.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu